07 januari 2007

Ingen vinter: Då ska jag ta fram cykeln


Den 15 juni 1990 införskaffade Brygubben en MicroBike. En hoppfällbar cykel med två växlar och remdrift.

Redan året innan hade artiklar och annonser synts om denna mycket annorlunda tvåhjuling. Men för den som redan gränslat platscykeln Itera var det inget som avskräckte.

Otto Linander och Sven Hellestam hette de två konstruktörerna.
Cykeln kom till som en spinn-off av en smart aluminiumled, som då cykeln fälls ihop även vrider ramdelarna så att hjulen hamnar parallellt. Världspatent 1986.

Det var en liten annons i någon av kvällstidningarna som leddde Brygubben till Ragnar Unge som fungerade som någon slags generalagent för cyklarna. "Långt till T-banan? Använd MicroBike 031-404866". Med Ragnar (numera SIS miljärkning och man ska tro webben) blev det affär till ett bra pris mot att Brygubben exponerade fordonet och hade flyers tillhands.

Microbiken var en bra kompis till stationen, med på tåget och fram till kontoret i huvudstaden. Den följde också med på många resor över landet. SL godkände Microbiken på både t-bana och bussar. 8,5 kilo, mest alluminium som fälldes upp och ned på några sekunder. Designen hade fört ett exemplar av hojen till MOMA i New York.

Den sista kontakten Brygubben hade med gänget bakom Microbike var med ett brev från Otto Linander i maj 1994. Då hade den nya modellen Microbike S lanserats och Linander berättare att man föreslagit Centerpartiet att köpa ett gäng cyklar till valarbetarna inför valet i september samma år. I den sista annonsen som Brygubben såg för Microbiken stod att 5 201 exemplar var sålda.

Låt det bli vår i luften och Brygubben ska ta ett och annat miljövänligt tramp på Microbiken i uppfält läge. Alltid är den någon som ler glatt när man susar fram på denna udda tvåhjuling. Och det bjuder ja på.

Rekordet för hoppfällning var enligt Microbikes egen instruktionsbok 2,74 sekunder.

Microbiken finns representerad i Tekniska Museets samlingar.

Kolla en reklamfilm här

Andra bloggar om: , , , , ,

3 kommentarer:

Anonym sa...

Har du kvar den gamla finingen. JAg och mina kollegorbrukar prata om den ibland.

Anonym sa...

Jag har skaffat mig en MicroBike! Köptes beg. på Tradera. Parkerar numera bilen utanför biltullarna i Stockholm och cyklar sedan in till jobbet. "Skattesmitarcykeln" kallar arbetskamraterna den.
Riktigt trevlig pryl! Men mitt exemplar är lite glappt i lederna, undrar om jag skall bekymra mig? Hade av en gummidamask för att kolla hur leden ser ut, men vad jag kan förstå går den inte att justera och det verkar heller inte kunna hända något värre än att glappet ökar med användningen. Den verkar inte kunna ramla isär eller så. Körde MicroBike en del när de var nya, kring 1990, vi hade dem som arbetscyklar på dåvarande jobbet, och då fanns förstås inget glapp i lederna.

Emil sa...

Vi fick med en när vi köpte en husvagn 1992. Den blev ganska snabbt glapp efter att vi cyklat på bakhjulet (vilket var mycket enkelt) och vi fick den utbytt. Dock skickades detta exemplar med husvagnen.

Sedemera köpte jag en begagnad som idag är i behov av lite upprustning men verkar fin i lederna. Historien om det köpet måste upplevas =)